Pránaház blog
info@pranahaz.hu Hívjon: +36 30 436 8977

Pránaház-Blog

Pránaház Tudástár

Pránaház Tudástár
A masszázs hasznosságához kétségtelenül hozzátartozik, hogy elmegyünk a kezelésre. Ha csak beszélünk róla, úgy nem segít. Dr. Bubó egy közkedvelt mondását szeretném idézni: „Ha valaki csak nyavalyog, de nem tesz semmit érte, akkor még nem fáj eléggé.” Az is tény, hogy a megfelelő masszőr kiválasztása ugyanolyan bizalmon alapul, mint a nőgyógyászunk, vagy a fogorvosunk kiválasztása. Ha nem tetszik, amit csinál, nem megyünk hozzá többet, ha tetszik, megtartjuk. Egy jó masszőr és/vagy csontkovács megtalálása viszont időbe és kitartó keresésbe telik. (Itt jegyezném meg, hogy amikor masszázsról beszélek, akkor nem az SZTK-s 15 perces kezeléseket értem, hanem a magán úton kért 1 órás masszázsokat.)
Van néhány berögződött hitünk, tévhitünk a masszázzsal kapcsolatban, amelyek esetleg még inkább visszatartanak minket attól, hogy ilyen kezelést kérjünk. Masszőrhöz járni is legalább olyan természetesnek kellene lenni, mint ahogy fodrászhoz, kozmetikushoz járunk (a férfiaknál hirtelen nem is tudok ilyen példát mondani ). Nézzünk néhány ilyen gondolatot és remélem, hogy sikerül legalább néhány esetben feloldani a félelmet vagy tartózkodást és kedvet csinálni a masszázshoz.
- „Akkor jó/hatékony egy masszázs, ha fáj.” – Ez egy óriási tévhit. Minden masszázzsal foglalkozó tankönyv kiemeli annak fontosságát, hogy a masszázsnak nem szabad fájnia. Ha valakinek eleve fáj valamije, amikor elmegy masszőrhöz, őt is úgy kell megmasszírozni, hogy a lehető legkevesebb fájdalmat okozzuk. Tilos a fájdalomküszöb fölött masszírozni! Hiszen ilyenkor nemhogy nem tud ellazulni a páciens és az izomzat, hanem védekező izomreflex miatt még inkább befeszül a fájós terület, sőt az egész test. Én is voltam ilyen masszázson, tapasztalatból mondom. Csak türelemmel és ’finom noszogatással’ lehet kioldani a blokkokat. A trigger pontok oldásánál is fokozatosan erősödő nyomást alkalmazunk, ahogy érezzük, hogy enged a szövet, úgy lehet nagyobb erővel nyomni a pontot. A befeszült, megrövidült izomzat kinyújtásához, ellazításához semmi más nem kell, csak türelem és idő. A yogában, különösen a yin yogában ezért fontos a hosszú pozíció kitartás, mert az izomzatot csak így lehet megnyújtani.
- „Ha egy-két kezelés nem oldja meg a problémát, akkor nem is ér semmit.” – Ez a tévhit a türelmetlenségből fakad. Egyszerűen a pácienseknek nincs kedvük/türelmük hetekig, hónapokig járni kezelésekre. Márpedig ha valaki hónapok, vagy évek óta elhanyagolta a testét, az izmait, nem lehet néhány alkalommal rendbe tenni (itt nem csak az SZTK-s masszázsra gondolok, hanem a fizetős masszázsra is, ami fél vagy 1 órás is lehet). Bizony, ha valakinek krónikus panaszai vannak, akkor hetekig, hónapokig kell rendszeresen járni masszázsra ahhoz, hogy a szervezet regenerálódni tudjon. Meg kell ’tanítani’ nemcsak a szöveteket, hanem az idegrendszert is a lazításra, és időt kell hagyni az öngyógyító folyamatoknak a test regenerálására.
- „Nem járok fizetős masszázsra, mert nincs rá pénzem.” - A gyógyszerekre van? Akinél hosszú távú problémák alakulnak ki, rengeteg gyógyszert be kell szednie, akár évekig is. Ha ezt az összeget a megelőzésre fordítaná valaki, egyrészt nem is alakulna ki olyan súlyos betegség, vagy jóval később. Nálunk Magyarországon nincs kultúrája még a masszázsnak, nem tartják fontosnak az emberek a testük karbantartását. Ez később megbosszulja magát és jóval többet fognak költeni a gyógykezelésekre. Egy megbetegedett, egyensúlyából kibillent szervezetet jóval nehezebb visszavezetni az egészségre, mint ha nem hagyjuk kialakulni. A folyamatos, rendszeres stresszoldás masszázzsal vagy egyéb kezeléssel az emberek tovább meg tudnák őrizni a test és lélek egyensúlyát. - „Ott kell kezelni a pácienst, ahol fáj.” – Óriási tévedés. Nem csak ott kell kezelni. Mivel a test az izomszövetek és a fasciarendszeren keresztül össze van kötve, minden rész kihat a másikra. Lehet, hogy valahol kialakul egy probléma és nem ott kezd el fájni, hanem egy másik testrészen. Tapasztalom, hogy ha valakinek fáj a dereka, akkor vagy a lapockáknál, vagy a fenék izmainál erős görcsök, feszülések vannak, amiket szintén ki kell masszírozni ahhoz, hogy a fájó rész meg tudjon nyugodni. Ugyanígy sokszor a lábak átmasszírozása, különösen a comb, segít az alsó háti fájdalmak enyhítésében. Sokszor meg kell nyújtani az izmokat és a fasciát, mert a helytelen testtartástól vagy az állandó terheléstől bemerevednek, összecsomósodnak és megrövidülnek az izomkötegek. A megrövidült izomzat pedig az izom eredésénél vagy tapadásánál is eredményezhet fájdalmat, ilyen lehet pl. a fejfájás is.
- „A frissítő/relax masszázsnak semmi hatása nincs.” – Tévedés megint csak. Minden masszázsnak van hatása a szervezetre, az általános hatásokat már korábban leírtam. Kétségtelen, hogy a frissítő vagy relax masszázsok nem a fizikailag erőteljes kezelések közé tartoznak, sokkal inkább nyugtatóak, az idegrendszer feszültségeit oldja, segíti a mély ellazulást, pihenést. A kezelés után jobb az alvás minősége, ami nem utolsó szempont, hiszen sokan küszködnek alvászavarral. A méregtelenítő hatás is jelentkezik, érdemes a kezelés után több vizet inni. Az ellazult, pihent szervezet immunvédelme, regenerációja is jobb. Csökkenti a vérnyomást, harmonizálja a belső szervek működését. Sok tévhit létezik még „közforgalomban”, most csak néhányat emeltem ki. Sajnos hazánkban még nem alakult ki megfelelő masszázs kultúra, pedig az egyik legtermészetesebb megelőző, regeneráló módszer az ősidők óta. Ha a témában bármilyen egyéb tévhit felmerül, keressenek meg nyugodtan, igyekszem megválaszolni a kérdéseket.

Jó egészséget kívánok! Rontó Viktória holisztikus frissítő masszőr, stresszoldó kezelő ronto.viktoria@gmail.com 70/361-0116 www.pranahaz.hu


Felfelé görgetés