Pránaház blog
info@pranahaz.hu Hívjon: +36 30 436 8977

Pránaház-Blog

PRÁNAHÁZ TUDÁSTÁR
Csikung a vitalitásért

Hátfájósok, csípőfájósok és mindenki más figyelmébe ajánlom a következő gyakorlatokat, amelyeket Marisa, egy amerikai csikung oktató mutat be. Sok videója közül most ezt választottam, hogy lefordítsam és ismertessem a gyakorlatokat, hiszen sokan küszködnek derék- és hátfájással, csípőproblémákkal. Lefordítottam a videón elhangzókat, és ahol szükségesnek tartottam, kiegészítettem megjegyzésekkel, tanácsokkal azok számára, akik nincsenek úgy benne a csikung gyakorlatokban. A gyakorlatokat végezzük úgy, ahogy nekünk jól esik. Ki mennyit bír, röviden, vagy hosszabban kitartva, vagy többször ismételve, mindenki a neki megfelelő fizikai, energetikai adottságai szerint. Végezzük a gyakorlatokat erőlködésmentesen, örömmel és meglesz a gyakorlás hatása pár hét múlva. A gyakorlatok a veséket is erősítik, az ütögetős gyakorlatoknál azonban, akik hajlamosak vesekövekre, hagyják ki, vagy óvatosan végezzék.

A csikung gyakorlatokat az különbözteti meg a sima tornától, hogy itt végig a figyelmünkkel és légzésünkkel kísérjük a mozdulatokat. A figyelem laza, szeretetteljes, nem gyötörni, hanem gyógyítani akarjuk a testünket. Tehát ha egy gyakorlat nem megy úgy, ahogy szeretnénk, végezzük könnyített verzióban, de ugyanúgy szeretettel. Meg fogja hálálni a testünk a gondoskodást.

Jó gyakorlást kívánok!

Rontó Viktória Pránaház

„A következő csikung gyakorlatsorral az Élet ajtaját, azaz a Ming Men pontot fogjuk kinyitni. A kínai orvoslásban az Élet kapuja, azaz a Ming Men pont, ami egy erőteljes energiakapu az alsó háton, a Lumbális 2-es csigolyánál. Minden mozgás iskolában, a jógában, csikungban, és máshol is nagyon fontos ennek a résznek a nyitása, megértése. Ennek a pontnak a nyitásával nyerünk energiát, kulcspontja a hormonegyensúlyunknak, szexualitásunknak és csúcsteljesítményünknek. Tehát fontos, hogy ez a rész jó meleg, energiával teli, nyitott legyen.

0.57-től a gyakorlatok:
1. Kezdjük a csikung alapállással, (csípőszélességű terpesz, párhuzamos lábfejek, laza térd, egyenes, de nem feszes hát, a fej pontosan a nyakon ül) kezünk az alsó Dan Tienen (köldök alatt kb. 3 cm, az energiaközpont a hasunk mélyén, a gerincünk előtt van), lélegezzünk mélyeket. Lazítsuk el a mellkasunkat, érezzük, hogy könnyű a levegővétel, ami lemegy az alsó Dan Tienbe (hasi légzés). Belégzésnél kitágul a has, kilégzésnél összemegy. Az alsó DanTien egy energiatároló, olyan, mint a bankszámlánk, itt gyűjtjük össze az energiát, és innen tudjuk támogatni a meridiánjainkat, szerveinket, amikor kell. Minden gyakorlat, ami erősíti az alsó DanTient, erősíti a Ming Ment is.

Tehát aktiváljuk a Ming Men pontot, amely a gerinc homorú szakaszán található, L2-es csigolyánál, ill. a Kormányzó meridián 4-es pontja (GV 4), pont szemben az alsó Dan Tiennel. Tegyük oda a középső ujjunkat, kicsit masszírozzuk, majd a tenyerünkkel fedjük le a veséinket és következik egy légző gyakorlat, veselégzés:

- belégzés – küldd a lélegzetet a hát alsó részébe, domborít, farokcsont lefelé húz
- kilégzés – lazítsd el, kissé homorít (lehet többször ismételni, mint a videón)
- ütögetés – laza ököllel ütögessük a hát alsó részét, vese tájék, keresztcsont, aktiváljuk a keringést ezen a területen
- ismételjük meg ezt a részt, légzés, majd ütögetés.

A Ming Men kapcsolódik a vesékhez, ellátja őket energiával, a vesék pedig tartalmazzák a vese yin és yang energiát és a születéskor kapott energiát. Fontos ennek a területnek az aktiválása!!

Ismételjük meg a gyakorlatot, majd tenyérrel lazán ütögessük, amíg meleg nem lesz. Majd dörzsölgessük, képzeljük el aktívnak, elevennek, melegnek. Tegyük a kezeinket a veséinkre, és figyeljük meg, hogy érzi magát a vesénk, és az egész testünk.

2. Álljunk szélesebb terpeszben, támaszkodjunk a combunkon. Kilégzés - egyenes háttal, csavarjuk a gerincünket, fejünket hátra, a karunkkal toljuk magunkat kissé. A chi mozogni akar, tér kell neki. Belégzés – vissza középre, kilégzés – másik oldal.

Figyelmünket vigyük a Ming Men pontra, és hogyan csavarodik a gerincünk. Majd ismét másik oldal (a gyakorlatot lehet kitartással végezni, ilyenkor a pózban egyenletesen lélegzünk, de lehet légzésritmusban is).

3. Gerinc hullámoztatása. A hát marad vízszintes, képzeljük el, hogy a gerincünk hullámzik, mint egy kígyó vagy folyó. Mozogjon a csípőnk, lazítsuk el a nyakunkat is, minden egyes csigolya külön mozogjon. Oldal irányban nyitjuk a gerincet, oldjuk a feszültséget. A lábak közben erősek, de lazák, és gyökerezünk a földbe. A gyakorlat erősíti az alsó hát izmait is, de közben lazítsuk el, lazuljon a hát, vállak, nyak, fej. Képzeljük el, ahogy megnyúlik a derekunk, hátunk, és rugalmassá válik. Térjünk vissza középre.

4. Hajoljunk előre, és lógassuk a törzsünket néhány lélegzetvételnyi időre (óvatosan, nehogy elessünk). Engedjük ellazulni, megnyúlni a gerincet, megnyúlik a Húgyhólyag és Vese meridián is. - masszírozzuk meg a fenéktől lefelé a lábunk hátsó részét, - ütögessük végig. Majd térdhajlítással gördüljünk föl, karok magastartásba - belégzés.

5. Kézzel kissé nyújtunk fölfelé, hátra hajlunk, majd kilégzés – egyenes háttal előre hajlás, belégzés – térdek behajlítva, gördülünk fölfelé. (Itt a gerinc csigolyák gördülését értjük, jó esetben külön-külön tud mozogni valamennyi. Ha vkinek nehéz még felállni segítség nélkül, támaszkodjunk meg a combunkon, úgy álljunk fel. Idővel megerősödnek a hátizmok.)
Ez egy dinamikus csikung gyakorlat, nyitja, nyújtja a test elülső és hátsó részét, a lábakat, csípőt is. Vezesse a gyakorlatot a légzés és engedjük a testünket megnyílni erőlködés, erőfeszítés nélkül, természetesen.

6. Amikor felgördültünk, karok nyújtanak kissé fölfelé, elfordulunk az egyik oldalra. Mély légzés be – kissé hátrahajlunk, kilégzésre – ráhajolunk a lábunkra, tartjuk, belélegzünk, majd átgördülünk a másik oldalra, belégzés – felállunk. Kilégzésre indul a másik oldalon a gyakorlat. Ez a gyakorlat az Élet kapujának nyitása, csavarás, nyújtás, és a Ming Men pont nyitása van benne. Ismételjük, ahányszor jól esik.

7. Visszatérünk középre, és figyeljük meg, hogy érzi magát a testünk. A kezeinkkel formáljunk energiagömböt, amelyet pulzálgatunk, forgatunk.

8. Szökőkút gyakorlat: Középen lentről felhúzzuk a kezünket (belégzés), majd oldalt leengedjük (kilégzés). A gerinc és a térdek lágyan rugóznak, lesüllyedünk, amikor a kéz süllyed, emelkedünk, amikor a kéz emelkedik. Figyeljünk a Ming Men pontra, ahogy nyitódik és csukódik, és ez a pont irányítja az energiát fel a gerincen, az egész testbe. Ez a mozgás élénkíti a vese energiáit, erősíti az Élet Kapuját.

9. Ismét képezzünk energiagömböt, pulzálgassuk. Érezzük a chit a kezeink között. Belégzés – tágul a gömb, kilégzés – szűkül a gömb. Majd forgassuk, pulzáljuk. Ez a gyakorlat tisztítja, erősíti az energiát, képzeljük el csillogóan, világosan, erőteljesen, majd ragyogó világoskéknek, lélegezzük be ezt az energiát az alsó hasi részbe. Képzeljük el, ahogy a test teljes energiája megújul, felfrissül.

10. Végül centralizáljuk az energiáinkat: kezeink az alhas előtt, belégzés – bal kar felfelé köröz, kilégzés – hüvelykujjal vezessük az energiát az alsó Dan Tienbe. Belégzés – másik karral energiagyűjtés, kilégzés – levezetjük az energiát. Ez a gyakorlat minden más energiagyakorlat végére jó, összegyűjtjük a keletkezett energiát és feltöltjük vele az alsó energiaközpontot. A gyakorlat közben érezzük a békét, harmóniát, önmagunkban és a világgal körülöttünk.

11. Bambusz a szélben - A végén tegyük Gyémánt mudrába a kezünket (ujjak összeérnek) az alsó Dan Tienre, vagy össze is csúsztathatjuk. Figyeljünk befelé, engedjük a testünket finoman kimozogni, ahogy az energia mozgatja, oda áramlik, ahol szükség van rá.
A Ming Men ’ismeri’ az egész energiarendszerünket, információt tárol. Mosolyogjunk a testünkre, mosolyogjunk a környezetünkre, és vigyük magunkkal ez azt érzést egész napra.”

link: www.youtube.com/watch?v=8wddPSIEpvE


Felfelé görgetés