Autogén Tréning - Hegedűs Ágnes

Az Autogén Tréning (AT) a legjobban megalapozott relaxációs  öngyógyító módszer, amelyet egy német neuro-pszichológus, J. H. Schultz dolgozott ki. Orvosok, pszichológusok eredményesen használják páciensekkel való munkájukban. Tehát egy olyan gyógymódról van szó, amelyet nem a terapeuta "követ el" a páciensén, hanem megtanítja rá a páciensét, aki utána saját maga gyakorolja.
Az autogén (görög) kifejezés eredeti jelentése alapján ("autos" = ön, "genos" = származik) egy önmagunkból származó dolog, amit tréning, azaz gyakorlás során sajátítunk el. Alapja, hogy testi érzeteink, légzésünk megfigyelésével egyszerűen csak hagyjuk megtörténni az ellazulást. Az ellazulás testünk olyan alapállapota, amelyben életfolyamataink és helyreállító működéseink optimálisan zajlanak, idegrendszerünk a legjobb hatásfokkal dolgozik, s ezáltal mind fizikai, mind mentális teljesítményünk  a legkielégítőbb. A tréning során megtanuljuk ezt az állapotot elérni és megtartani. Ebben az állapotban elménk képes befolyásolni testünk önszabályozó rendszerét, amely a keringést, légzést, szívritmust ellenőrzi.

Az Autogén Tréning hatásai:
Az AT hat alapgyakorlatának rendszeres gyakorlása pihentet és felfrissít, csökkenti a szorongást, a félelmet, a fájdalomérzetet.  Javítja a koncentrációt,  a tűrőképességet, növeli a teljesítményt. Erősíti a test természetes öngyógyító mechanizmusait, erősíti az immunrendszert. Jótékony hatása van krónikus fáradtság, alvászavar eseteiben, és különböző pszichoszomatikus betegségeknél. Harmonizálja a test -lélek -szellem egyensúlyát.

Az alapfokra épülő felsőfokú gyakorlatok (Autogén Imaginációs Tréning) további pozitív hatásokkal szolgálnak: tovább mélyítik önismeretünket, segítenek megérteni nemkívánatos szokásaink, negatív, romboló érzelmeink, visszatérő testi tüneteink forrását, lehetővé teszik a belső erőforrásainkkal és énünk mélyebb rétegeivel való elmélyültebb kapcsolatot teremtést
Azok számára javasolt, akik már megtanultak relaxálni autogén tréninggel vagy más módon Belső képeket használunk arra, hogy feltárjuk belső világunkat, rálássunk olyan fontos élet-témáinkra, mint a biztonságérzet, belső anya- és apaképünk, akadályaink, negatív érzelmeink, erőforrásaink, kapcsolatunk saját testünkkel. A csoporton elvégzett munka további eszközöket ad a kezünkbe, hogy javuljon a döntési képességünk és egy tudatosabb egészségesebb életet élhessünk.



Az AT segítségével testi érzéseken keresztül eljutunk a hozzájuk kapcsolódó érzésekhez, illetve belső képekhez, amelyek az önismeretünket, és ezáltal a személyiségünk fejlődését szolgálják. Az ellazulás képességével alapvetően mindenki rendelkezik. A tréningeken való részvétel, és a mindennapos (napi 2x15 perc) otthoni gyakorlás által megszerezhető a módszer  önálló gyakorlásának képessége, és elérhető a jótékony hatások megtapasztalása.

Az AT tanulható egyéni vagy csoportos formában, illetve egyéni terápiába, segítő beszélgetésekbe beépítve is alkalmazzuk.

Bővebben: Autogén Tréning tanfolyamok

Dr. Hegedűs Ágnes